PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W PASIEKACH
na rok szkolny 2024/2025
Podstawa prawna:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78,
poz. 483 ze zm.).
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz.
1762 ze zm.).
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915
ze zm.).
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz.
1082 ze zm.).
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.).
Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r.
poz. 2050 ze zm.).
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu
i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 276 ze zm.).
Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie
bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
(tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia
ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla
branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej
przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z
2017 r. poz. 356 ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu
i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności
wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania
narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu
i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności
wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania
narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 r. w spra wie organizacji
kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
(Dz.U. z 2022 r., poz. 645 ze zm.) – § 13.
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i
organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 oraz z 2022 r. poz. 1594)
Standardy Ochrony Małoletnich (Ustawa Kamilkowa), ustawa o ochronie małoletnich
z dnia 15 lutego 2024r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2024/2025
Priorytety Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2024/2025
Statut Szkoły Podstawowej w Pasiekach
Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w Szkole Podstawowej w Pasiekach
Trzymaj Formę!” – program edukacyjny o zbilansowanym odżywianiu i aktywności
Ponadto wykorzystano:
Raport „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. J. Flis, M. Dębski
( https://mlodeglowy.pl/wp-content/uploads/2023/04/MLODE-GLOWY.-Otwarcie-o-
zdrowiu-psychicznym_-Raport-final.pdf )
Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa dzieci (2021) i ich rodziców
(2022). Obszar – samopoczucie psychiczne. Raport Rzecznika Praw Dziecka,
Warszawa 2023
( https://brpd.gov.pl/wpcontent/uploads/2023/04/Za%C5%82%C4%85cznik-nr-4.-
Raport-z-badania-jako%C5%9Bci-%C5%BCycia-dzieci-i-
m%C5%82odzie%C5%BCy-pespektywa-dzieci-i-ich-rodzic%C3%B3w.-Obszar-
samopoczucie-psychiczne.pdf
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej
w Pasiekach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę
rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści
szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i
wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych
szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest
zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać
zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji
dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie
wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie dzieci
w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej
i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu
profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem
programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia
oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są
działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Diagnoza sytuacji wychowawczej środowiska szkolnego.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i
problemów występujących w środowisku szkolnym. Uwzględniając:
spostrzeżenia wychowawcy na temat klasy,
obserwacje bieżących zachowań uczniów,
analizę uwag wpisywanych do dziennika,
sprawozdania półroczne opracowane przez wychowawcę,
uwagi rodziców zgłoszone podczas rozmów z nauczycielami, dyrektorem,
spostrzeżenia Samorządu Uczniowskiego
wyniki ankiet przeprowadzonych wśród rodziców i uczniów
wyłoniono następujące obszary problemowe:
brak motywacji do nauki,
niskie potrzeby edukacyjne,
zadbać o integrację i akceptację w grupach rówieśniczych
w niektórych przepadkach nierespektowane są przez uczniów normy społeczne w tym
zachowania agresywne uczniów,
niski poziom radzenia sobie ze stresem,
znajomość i przestrzegania zasad dobrego wychowania,
sposoby wykorzystania czasu wolnego
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym
i ryzykownym. Szkoła Podstawowa w Pasiekach jest instytucją przyjazną i życzliwą uczniom,
jej celem jest zapewnienie im wszechstronnego rozwoju, co znajduje odzwierciedlenie w
działaniach edukacyjnych i wychowawczych. Niniejszy program uwzględnia specyfikę
środowiska, z którego rekrutują się uczniowie, ich potrzeby i możliwości szkoły. Nawiązuje
on do typowych problemów napotykanych przez dzieci w życiu codziennym, oraz wspomaga
wszechstronny rozwój osobowy ucznia. Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu
wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich
pracowników szkoły,
zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji
zadań określonych w programie,
respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji
organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i
stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
I. Misja oddziału przedszkolnego
Zadaniem oddziału przedszkolnego jest zapewnienie wszystkim wychowankom
wszechstronnego, bezpiecznego rozwoju, przygotowanie dzieci do przeżywania sukcesu i
radzenia sobie z porażkami.
Oddział przedszkolny jest przyjazny dziecku i jego rodzicom, daje możliwość samorealizacji,
kreatywnego myślenia, poszanowania godności własnej i innych, zapewnia poczucie
bezpieczeństwa, stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju dziecka na miarę jego
indywidualnych możliwości. Podczas zajęć dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności
pozwalające sprostać wymaganiom stawianym w procesie nauki podczas kolejnych etapów
edukacyjnych i w życiu dorosłym.
II. Misja szkoły
Wychowanie dziecka, to proces świadomy, celowy, bardzo złożony i trudny, który polega na
planowym wpajaniu dziecku przez rodziców, nauczycieli i wychowawców zasad i reguł,
którymi ma się ono kierować w swoim życiu i postępowaniu. Uznajemy, że podstawowym
naturalnym środowiskiem społecznym i wychowawczym dzieci jest rodzina.
Będąc nauczycielami - wychowawcami zdajemy sobie sprawę, że największe prawa do
swoich dzieci posiadają rodzice. My nauczyciele staramy się wspierać ich działania w
dziedzinie wychowania. W swej pracy przyjmujemy założenie, że wychowanie i kształcenie
powinno stanowić integralną całość.
Wychowanie rozumiemy jako przywracanie w dzieciach odpowiedniej rangi
wartościom moralnym, dobru, prawdzie, godności, miłości i sprawiedliwości. Identyfikujemy
się ze stwierdzeniem, że „ wychowanie jest procesem, który wskutek doskonalenia ma
doprowadzić do pełni człowieczeństwa". Zdajemy sobie sprawę z tego, że dzisiejsza szkoła
nie może prawidłowo funkcjonować bez zaangażowania się w proces edukacyjny uczniów,
rodziców i nauczycieli. Mamy nadzieję, że w wyniku realizacji naszego programu bardziej
zintegrujemy środowisko wewnątrzszkolne i lokalne a spójne cele i zadania przyczynią się
do wychowania naszych uczniów na dobrych Polaków, a także aktywnych mieszkańców
naszego regionu.
Szkoła Podstawowa w Pasiekach jest instytucją przyjazną i życzliwą uczniom, jej
celem jest zapewnienie im wszechstronnego rozwoju. Szkoła jest dostosowana do zmian
cywilizacyjnych, w nowoczesny sposób przygotowuje dzieci i młodzież do wyzwań, jakie
stawia dorosłość. Szkoła osiąga wysokie wyniki w zakresie nauczania, wychowania i opieki,
kształtuje postawy patriotyczne, prozdrowotne, ekologiczne, realizuje edukację informatyczną
oraz językową, stymuluje wszechstronny rozwój ucznia, skutecznie przeciwdziała patologiom
społecznym, oferuje uczniowi atrakcyjne metody nauki, rozwija jego zainteresowania oraz
zachęca go do przyjmowania aktywnych i twórczych postaw. Rozwija wrażliwość na
potrzeby innych ludzi oraz angażuje do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy
innym w ramach działań podejmowanych w ramach wolontariatu.
Misja naszej szkoły znajduje odzwierciedlenie w następujących działaniach edukacyjnych
i wychowawczych:
promujemy chrześcijański system wartości z poszanowaniem odrębności wyznaniowej
dajemy równe szanse każdemu uczniowi
podmiotowo traktujemy ucznia
wymagania programowe dopasowujemy do możliwości uczniów indywidualizując
proces nauczania
w swej pracy kierujemy się sercem, pomagamy uczniom „ trudnym"
wspomagamy kształtowanie osobowości ucznia
zachęcamy rodziców oraz całą społeczność szkolną do działań na rzecz rozwoju życia
kulturalnego w szkole i środowisku
inspirujemy nauczycieli i uczniów do działań twórczych oraz własnego rozwoju
pomagamy duchowo i materialnie dzieciom z rodzin najuboższych, niewydolnych
wychowawczo i zaniedbanych
przygotowujemy uczniów do dorosłego życia poprzez ukazywanie różnych aspektów
życia społecznego wraz z jego zagrożeniami
uczymy osiągania celów życiowych drogą rzetelnej pracy
pomagamy uczniom w rozpoznawaniu wartości moralnych, ich
hierarchizacji oraz w dokonywaniu wyborów
wychowujemy w duchu wartości patriotycznych, wpajamy idee
patriotyzmu
uważamy, że jesteśmy wspólnotą wzajemnie się wychowującą
Miarą naszego szkolnego sukcesu dydaktycznego i wychowawczego będą
uczniowie, którzy po latach jako dorośli ludzie będą mogli stanowczo stwierdzić, że
wszechstronnie rozwinęli swoją osobowość dzięki dobremu fundamentowi edukacji, który
stworzyła Szkoła Podstawowa w Pasiekach.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej w Pasiekach jest przygotowanie uczniów do efektywnego
funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu
odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami
zakaźnymi i cywilizacyjnymi,
zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
jest tolerancyjny,
korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i
technologie informatyczne,
jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
zna zasady ochrony zdrowia psychicznego
rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a
podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np.
stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy),
szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
jest odporny na niepowodzenia,
integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i
profilaktycznych szkoły)
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji
zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na
osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i
umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania
zachowań prozdrowotnych,
psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej,
osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności,
ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie
środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej
osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców,
specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu
społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm
społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności
wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji
kryzysowej (sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy)
aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu
wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia,
rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych
zagrażających całemu społeczeństwu
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy,
umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za
własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w
tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu
wartości oraz kształtowania postaw patriotycznych, prozdrowotnych i promowania
zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a
także nauczycieli, wychowawców i rodziców, w tym wzmacnianie więzi z
rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania
podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami oraz warsztatowej pracy z grupą
uczniów,
wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz
rodziców,
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w
działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów
w życiu społecznym,
przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i
światowej,
wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu
modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych
jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność
zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej
człowieka i jej negatywnych skutków
kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu
wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców, nauczycieli i
wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat
prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a
także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w
tego typu przypadkach,
budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z
profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z
uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i
młodzieży do działań specjalistów,
doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie
profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej
młodzieży,
poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji
kryzysowej (działaniami wojennymi na terenie Ukrainy ) na funkcjonowanie każdego
człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli,
radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym
używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy
rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków
w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających
prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i
wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki
używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych,
nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia
psychicznego wieku rozwojowego,
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych
informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na
temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w
życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i
wychowawców oraz innych pracowników szkoły
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub
opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i
profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i
wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji
psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz
nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z
naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o
obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o
metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i
wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego
(np. możliwość udziału w Pilotażowym Programie skierowanym do dzieci i młodzieży
uzależnionych od nowych technologii cyfrowych, rekomendowanym przez NFZ i
Ministerstwo Zdrowia),
udostępnienie informacji o możliwościach różnorodnego wsparcia uczniów z Ukrainy.
Procedury dotyczą następujących sytuacji:
- spożywania alkoholu przez uczniów,
- używania narkotyków przez uczniów,
- znalezienia na terenie szkoły substancji przypominającej wyglądem narkotyki,
- palenia papierosów przez uczniów,
- agresji (bójki, niszczenia mienia, zastraszania, wymuszanie itp.)
- problemów zdrowotnych
- procedury bezpieczeństwa w celu zapobiegania chorobom wśród uczniów, rodziców i
pracowników szkoły.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki
uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz
podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych
niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji
psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych,
wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub
uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań
ryzykownych,
wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, nowych substancji psychoaktywnych lub
występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako
zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub
obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec
wszystkich uczniów szkoły.
wspieranie uczniów i wychowanków, u których zaobserwowano uzależnienie od
technologii cyfrowych, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec
wszystkich uczniów szkoły (np. przekierowywanie ich uwagi na rozwój
indywidualnych zainteresowań oraz angażowanie uczniów do aktywności w różnych
dziedzinach)
Działania te obejmują w szczególności:
realizowanie wśród uczniów oraz ich rodziców programów profilaktycznych i
promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i
grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach
systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania
Narkomanii,
przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako
alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w
szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji
życiowej,
kształtowanie i wzmacnianie postaw asertywności w sytuacjach zachęcania do
używania środków odurzających, alkoholu, nikotyny, substancji psychotropowych
oraz nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów
poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców,
wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów
depresji, objawów uzależnienia od technologii cyfrowych, objawów chorób
cywilizacyjnych (np. nadwaga, brak aktywności fizycznej)
doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej
interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów zachowań
ryzykownych,
włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
(IPET), o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu
przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych,
środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów
kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego
wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są
ukierunkowane na:
stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy,
autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze
szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów
stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom
postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów
koleżanek i kolegów
rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
wzmacnianie poczucia sprawczości
budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom
przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
promowanie zdrowego stylu życia,
kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków
psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i
narkotyków),
eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów
komórkowych i telewizji,
wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych
doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną
tożsamość
uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w
najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych
uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
zwiększenie zaangażowania rodziców w działania profilaktyczne
Adresaci i realizatorzy programu:
Adresatami niniejszego programu są:
wszyscy uczniowie naszej szkoły,
rodzice w pierwszym rzędzie odpowiedzialni za wychowanie swojego dziecka-
naszego ucznia,
nauczyciele, którzy jednocześnie pełnią rolę realizatorów tego programu.
Działania skierowane do wszystkich uczniów:
zapoznanie uczniów z obowiązującymi w szkole regulaminami, w tym z ich prawami i
obowiązkami, omówienie na lekcjach wychowawczych organizacji pracy szkoły
podstawowych zapisów Statutu, WSO i Programu Wychowawczo- Profilaktycznego
propagowania szacunku dla kultury, tradycji i zdrowego stylu życia, udział w
tradycyjnych świętach i obrzędach narodowych, lokalnych i szkolnych
budowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej i aktywizowanie zespołu
klasowego,
Działania skierowane do rodziców:
monitorowanie potrzeb i oczekiwań rodziców wobec programu wychowawczo-
profilaktycznego szkoły:
rozmowy i konsultacje indywidualne,
dyskusje podczas wywiadówek klasowych,
anonimowe sondaże ankietowe
udział w wykładach o tematyce wychowawczej
Działania skierowane do nauczycieli:
rozmowy i konsultacje indywidualne,
dyskusje podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej,
udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych i konfliktowych
IV. Podział zadań w zakresie działań wychowawczo- profilaktycznych:
1. Dyrektor szkoły:
stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy
poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w
procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych,
organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji
uczniów,
stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem
statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form
działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym
oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie
zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy
uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami,
innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w
rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich
funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia
i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania
systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych
wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego
skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
stwarza warunki do przestrzegania w szkole „Wytycznych MEiN, MZ i GIS”
obowiązujących w okresie pandemii, zapewnia równowagę pomiędzy
wymaganiami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne
uczniów
dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia
warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą
a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad
sanitarnych,
dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i czynnościami
formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań, itp.), w
miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i
regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania
indywidualnych relacji z uczniami i klasami
czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu
wsparcia psychicznego uczniów
czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z
pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-
pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane
problemy uczniów,
czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, psycholog
i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy
profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem
dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i
prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych
psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to,
że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub
przechodzą inny kryzys psychiczny
nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
2. Rada pedagogiczna:
uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie
działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną
uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z
rówieśnikami,
dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do
zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji
psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania
dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i
uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do
zmieniających się warunków nauki,
opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w
porozumieniu z Radą rodziców,
opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w
sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i
uzależnieniami od technologii cyfrowych,
uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
3. Nauczyciele:
współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem,
psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i
profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-
Profilaktycznego,
reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają
zagrożenie dla ucznia,
reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień
uczniów,
przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach
zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi
negatywnymi skutkami
przestrzegają reguł sanitarnych określonych w Wytycznych MEiN, MZ, GIS,
obowiązujących w szkole
udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków
długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń i nieprzewidywalnych zmian
wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z
wcześniejszym kształceniem za granicą oraz różnicami kulturowymi, w tym uczniów
z Ukrainy w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli,
zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce
na swoich zajęciach,
wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
4.Wychowawcy klas:
diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy,
zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego
rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników
chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń
związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz
nowych substancji psychoaktywnych a także nadużywaniem technologii
cyfrowych,
na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w
Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy
wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę
funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do
dalszej pracy,
zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym
i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez
przewodniczącego zespołu,
oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole
procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole
współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów,
pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych
potrzebach,
wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych,
rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym
zrachowaniom podopiecznych,
współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na
rzecz dzieci i młodzieży,
podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji
wychowawczych
4. Zespół wychowawców:
opracowuje procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia uczniów
demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami
działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania
nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę
pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi
z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb,
ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli,
w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i
profilaktycznej szkoły,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego
systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły
6.Pedagog specjalny, m.in.:
rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz
analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno-
pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla
uczniów i rodziców,
udziela uczniom pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do
rozpoznanych potrzeb,
podejmuje działania profilaktyczno-wychowawcze wynikające z programu
wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem
rodziców i nauczycieli,
pomaga rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji
i uzdolnień uczniów,
wspiera działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli wynikające z
programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
uczestniczy w spotkaniach Zespołu Wychowawczego
7.Pedagog szkolny/psycholog:
diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego
systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski
wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,
udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy
szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z
poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w
identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w
udzielaniu im wsparcia,
rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami
poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego
reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego
wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w
identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć
wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów,
którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają
stan silnego przygnębienia, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys
psychiczny (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”
aut. J. Flis, M. Dębski, Badanie jakości życia dzieci i młodzieży, perspektywa
dzieci (2021) i ich rodziców (2022). Obszar – samopoczucie psychiczne.
Raport Rzecznika Praw Dziecka)
promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami
społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność
udzielanego wsparcia.
8.Rodzice:
współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego
systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów
uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program
wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
9.Samorząd uczniowski:
jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności
oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego
systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów
współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
prowadzi akcje pomocy dla osób potrzebujących,
reprezentuje potrzeby środowiska uczniowskiego,
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
V. Harmonogram działań:
L.p. Zadania Sposoby realizacji Osoby
odpowiedzialne
1. Kształtowanie u dzieci postaw
warunkujących odpowiednie
funkcjonowanie w klasie, szkole,
rodzinie i społeczności lokalnej:
-kształtowanie właściwych relacji
międzyludzkich opartych na tolerancji,
szacunku, zaufaniu i życzliwości,
- rozwijanie koleżeństwa i wzajemnej
pomocy podczas nauki, zabawy i innych
form wspólnej aktywności
- wyrabianie tolerancji dla ludzi o
odmiennych poglądach, religii, kulturze,
- podniesienie znajomości i przestrzeganie
zasad dobrego zachowania – „savoir –
vivre’u”,
- kształtowanie umiejętności
współdziałania i przestrzegania norm
współżycia w grupie,
- kształtowanie poczucia
odpowiedzialności za dobre imię rodziny,
klasy i szkoły,
- wdrażanie uczniów do prawidłowego
rozwiązywania konfliktów,
- wdrażanie do szanowania własności
społecznej i osobistej,
- kształtowanie świadomości prawnej i
finansowej
- pogadanki,
- rozmowy,
-zabawy integracyjne,
- udział w apelach i
uroczystościach
szkolnych,
- imprezy klasowe,
wychowawcy
nauczyciele
2. Kształtowanie rozwoju emocjonalnego
dzieci, ich wrażliwości i radzenia sobie z
emocjami w różnych sytuacjach
życiowych:
- kształtowanie właściwego reagowania
na krytykę, opinie i sugestie innych,
- rozwijanie umiejętności wyrażania
swoich opinii, myśli i odczuć
-uwrażliwianie uczniów do niesienia
bezinteresownej pomocy i podejmowania
inicjatyw,
- pogadanki,
- warsztaty z
psychologiem,
pedagogiem,
- gry i zabawy,
- rozmowy, udział w
akcjach
charytatywnych,
wychowawcy
nauczyciele,
psycholog,
pedagog
-rozwijanie umiejętności nazywania i
rozpoznawania swoich emocji i uczuć,
- doskonalenie umiejętności kierowania
własnymi emocjami,
- kształtowanie wrażliwości uczuciowej
oraz umiejętności oddzielania sądów i
ocen od emocji,
- doskonalenie umiejętności
obiektywnego oceniania siebie i innych,
- kształtowanie umiejętności samokontroli
w różnych sytuacjach.
3. Kształtowanie postaw patriotycznych i
moralnych:
- kształtowanie postaw patriotyzmu,
tożsamości narodowej oraz poszanowania
tradycji i kultury własnego narodu,
- poszanowanie tradycji, symboli
narodowych, religijnych i szkolnych,
- kształtowanie postawy uczciwości i
prawdomówności,
- kształtowanie odpowiedzialności za
siebie i innych oraz odpowiedzialności za
własne decyzje,
- wychowanie w duchu poszanowania
godności drugiego człowieka
- rozwijanie wrażliwości na przejawy
przemocy, zła i wulgarności
- rozwijanie u uczniów wrażliwości
estetycznej
- udział w
uroczystościach
gminnych i
patriotycznych apelach
szkolnych i imprezach
lokalnych,
- rozmowy, pogadanki
- wykonania gazetek
ściennych
- wyjścia do muzeum,
miejsc pamięci
narodowej
- udział w konkursach
wychowawcy
nauczyciele we
współpracy z
muzeum,
biblioteką,
4. Zapobieganie zachowaniom
agresywnym i propagowanie zachowań
akceptowanych społecznie
- uświadomienie, czym jest przemoc i
agresja,
- budowanie odpowiednich relacji z
innymi,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- rozmowy
- ankiety
- pogadanki,
- udział w warsztatach,
wychowawcy
nauczyciele we
współpracy z
PPP
kształtowanie umiejętności radzenia sobie
z negatywnymi emocjami
- eliminowanie zachowań i agresywnych
- wskazywanie sposobów umiejętnego
kierowania agresji na inne obszary
aktywności,
- kształtowanie postaw asertywnych,
- przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
5. Ukształtowanie u uczniów właściwych
postaw prozdrowotnych, propagowanie
zdrowego stylu życia,
- wskazywanie sposobów umiejętnego
zagospodarowania i spędzania czasu
wolnego,
- wskazywanie zasad zdrowego
odżywiania się oraz aktywnego spędzania
czasu wolnego,
- bogacenie wiedzy uczniów dotyczącej
higieny zdrowia psychicznego i
fizycznego (higiena osobista, dbałość o
wygląd zewnętrzny, higiena uczenia się)
- rozwijanie świadomości dotyczącej
profilaktyki chorób zakaźnych, w
szczególności wirusowych
- pogadanki,
- wykonanie gazetek
ściennych,
- udział w konkursach,
- spotkanie z
pielęgniarką, Policją,
- współpraca z PPP,
- udział w obchodach
Światowego Dnia
Zdrowia
wychowawcy
nauczyciele
pielęgniarka
6. Zapobieganie różnego rodzaju
uzależnieniom
- wyposażenie uczniów, rodziców w
wiedzę na temat współczesnych form
uzależnień,
- uczenie sztuki odmawiania,
- kształtowanie umiejętności samokontroli
i podejmowania decyzji w trudnych
sytuacjach,
- wskazywanie sposobów umiejętnego
zagospodarowania i aktywnego spędzania
czasu wolnego jako alternatywy dla
- diagnoza czynników
ryzyka i czynników
chroniących z
uwzględnieniem
zagrożeń związanych
z używaniem
substancji
psychotropowych
- pogadanki,
- spotkania z
pielęgniarką,
Policjantem,
- udział w akcjach
wychowawcy
nauczyciele we
współpracy z
Policją, PPP,
pielęgniarka
oraz
Państwowym
Powiatowym
Inspektoratem
Sanitarnym
biernego spędzania czasu przy
komputerze czy telefonie komórkowym z
dostępem do Internetu.
- sposoby radzenia sobie z własnymi
problemami,
- informowanie uczniów oraz ich
rodziców o obowiązujących procedurach
postępowania nauczycieli i
wychowawców w sytuacjach
kryzysowych z udziałem uczniów oraz o
metodach współpracy szkoły z Policją w
sytuacjach zagrożenia narkomanią.
ogólnopolskich
profilaktyki tytoniowej
7. Kształtowanie postaw i nawyków
proekologicznych
- kształtowanie poczucia
odpowiedzialności za przyrodę i
otaczający świat,
- rozbudzanie w uczniach świadomości
ekologicznej poprzez udział w różnych
akcjach, programach i projektach
ekologicznych,
- udział w akcjach
ekologicznych,
apelach,
- pogadanki,
- współpraca z
Nadleśnictwem,
- udział w konkursach
- udział w akcjach
zbiórki makulatury,
puszek aluminiowych,
zużytych baterii,
telefonów
komórkowych
wychowawcy
nauczyciele we
współpracy z
Nadleśnictwem
8. Kształtowanie właściwego stosunku do
obowiązków szkolnych
- zwiększenie motywacji do nauki i
nieopuszczania zajęć lekcyjnych,
- dostosowywanie wymagań do poziomu i
możliwości ucznia,
- rozbudzanie ambicji własnych ucznia,
- rozmowy,
- udział w zajęciach
doradztwa
zawodowego,
- zajęcia edukacyjne
wychowawcy
nauczyciele
VI. Ważne wydarzenia w życiu szkoły.
Rodzaj wydarzenia Wartości Realizacja Przewidywane
efekty
1.. Rozpoczęcie roku
szkolnego, rocznica
wybuchu II wojny
światowej.
Ojczyzna, naród,
patriotyzm, wolność,
wykształcenie, praca
nad sobą, nauka,
kościół, wspólnota,
wolność
Przemówienie
dyrektora szkoły,
powołanie daty
1 IX 1939, apel
szkolny,
Świadomość
potrzeby rzetelnej
nauki i pracy nad
sobą celem
uzyskania
pożądanych efektów
kształcenia, pamięć
o przeszłości, godne
zachowanie w
kościele i podczas
uroczystości,
poczucie wspólnoty
społeczności
szkolnej i
przynależności
narodowej,
identyfikacja z
wymaganiami
szkolnymi,
wartościowanie roli
wolności w życiu
człowieka,
odświętny ubiór
2. Europejski Dzień
Języków Obcych
Wiedza, dobre obyczaje Apel, konkursy Poznanie obyczajów
innych narodów,
poszerzenie wiedzy
na temat innych
języków
3. Sprzątanie Świata,
Sprzątamy dla Polski
Dzień Ziemi
Praca dla
społeczeństwa,
wrażliwość
Sprzątanie
najbliższej okolicy,
sprzątanie terenu
szkoły, wycieczka
do RPN, projekty
edukacyjne
Wrażliwość na
estetykę środowiska,
zaangażowanie w
działanie,
przestrzeganie BHP,
szacunek dla pracy,
dbałość o wygląd
otoczenia,
prawidłowe
składowanie i
wykorzystanie
odpadów, postawa
proekologiczna
4. Dzień Chłopaka Dobre obyczaje,
gościnność, koleżeństwo,
przyjaźń
gry, zabawy,
konkursy
Utrzymywanie
koleżeńskich i
przyjaznych
kontaktów z
rówieśnikami,
poczucie wspólnoty,
zaangażowanie na
rzecz budowania
wspólnoty
5. Święto pieczonego
ziemniaka
Koleżeństwo, przyjaźń,
gościnność
Ognisko,
konkursy, gry
Prawidłowe
zachowanie się,
przestrzeganie zasad
BPH, radość ze
wspólnej zabawy
6. Dzień Edukacji
Narodowej
Szacunek, uprzejmość Akademia
przygotowana
przez uczniów
Szacunek dla pracy
nauczyciela
7. Święto Wszystkich
Świętych
Nadawanie sensu życia,
szacunek dla ludzkiego
życia
Porządkowanie
miejsc pamięci
narodowej,
złożenie wieńców
Pamięć o zmarłych,
godne zachowanie
się na cmentarzu,
zaduma,
świadomość o
przemijaniu
8. Rocznica
Odzyskania
Niepodległości
Niepodległość, ojczyzna,
naród, patriotyzm
Apel poświęcony
odzyskaniu
niepodległości
przez Polskę,
pogadanki na
lekcjach historii,
języku polskim,
godz. wych.,
udział uczniów w
konkursach
gminnych i
powiatowych
Pamięć o przeszłości
odległej,
umiłowanie
wolności,
niepodległości,
docenianie pokoju,
godne zachowanie
podczas
uroczystości,
odświętny strój
9. Andrzejki Dobre obyczaje, tradycje Gry, zabawy,
wróżby,
Utrzymywanie
koleżeńskich i
przyjaznych
kontaktów z
rówieśnikami,
radość ze wspólnej
zabawy, kulturalne
zachowanie się
podczas imprezy,
potrzeba
podtrzymywania
tradycji lokalnej
10. Mikołajki Tradycja udzielania
pomocy innym
Geneza
mikołajkowej
tradycji, spotkanie
z Mikołajem
Bezinteresowna
pomoc innym,
zaangażowanie w
organizowanie na
rzecz dzieci
potrzebujących i
ludzi starszych
11. Spotkanie
opłatkowe
Tradycja, miłość
bliźniego, dobroć,
szczęście rodzinne,
udzielanie pomocy
innym ludziom,
umiejętność
przebaczania innym
Jasełka szkolne Podtrzymywanie
tradycji
bożonarodzeniowej,
postawa
przebaczania,
podejmowanie
działań na rzecz
potrzebujących,
godna postawa,
odświętny strój,
budowanie więzi
rodzinnych,
wspólnoty szkolnej i
klasowej
12. Dzień Babci,
Dzień Dziadka
Szacunek, miłość,
dobroć,
bezinteresowność
Spotkanie towarzyskie
przy herbacie, drobne
upominki, część
artystyczna
Poszanowanie ludzi
starszych, docenianie
ich wkładu w
wychowanie
pokolenia
13. Dzień Języka
Ojczystego
Patriotyzm, poczucie
tożsamości narodowej
Apel, gry i zabawy
językowe
Sprawne
komunikowanie się w
języku polskim,
budowanie
tożsamości
narodowej
14. Walentynki Dobre obyczaje Wręczanie walentynek Budowanie więzi
koleżeńskich
15. Dzień Kobiet Dobre obyczaje Upominki dla kobiet Poszanowanie
godności kobiety,
koleżanek
16. Powitanie
wiosny
Tradycja regionalna Pogadanki na temat
zwyczaju witania
wiosny, tematyka
ekologiczna
Zaangażowanie w
pracę grupy
17. Dzień
Żołnierzy
Wyklętych
Patriotyzm, odwaga Apel, pogadanka, Pamięć o bohaterach
narodowych,
żołnierzach, ludziach
poległych za ojczyznę
18. 3 maja Demokracja,
niepodległość,
solidarność
Akademia Świadomość
przynależności
narodowej
19. 26 maja-
Dzień Matki
Miłość, szacunek,
rodzina, posłuszeństwo
Spotkanie klasowe Okazywanie
szacunku,
posłuszeństwa,
miłości do matki,
docenianie wysiłku,
pracy matki
20. Dzień
Dziecka- Dzień
sportu
Prawa dziecka,
poznawanie życia,
godność człowieka
Gry, zabawy,
konkursy, pogadanki
Świadomość swoich
praw i roli zabawy
wieku dziecięcego,
zaangażowanie w
zabawę, godne
zachowanie
21. Festyn
rodzinny
Miłość, szacunek,
rodzina, dobre
zachowanie
Gry, zabawy,
konkursy, ognisko,
akademia
Zaangażowanie w
działanie,
utrzymywanie
koleżeńskich
kontaktów z
rówieśnikami, radość
ze wspólnej zabawy,
kulturalne
zachowanie się
podczas imprezy
22. Wydarzenia
propagujące
czytelnictwo:
-Narodowe
czytanie
- Dzień Głośnego
Czytania,
- Dzień Książki i
Praw Autorskich,
- Ogólnopolski
Tydzień Czytania,
Poszanowanie książek,
wychowanie do
wartości,
wrażliwość,
kreatywność
Gry, zabawy,
konkursy, akademia,
projekt edukacyjny
Radość ze wspólnej
zabawy, rozwój
mowy, rozumienie
czytanego tekstu
22. Pożegnanie
absolwentów klas
VIII. Zakończenie
roku szkolnego.
Dobre obyczaje,
grzeczność,
wykształcenie, praca
nad sobą
Akademia, spotkanie z
wychowawcą
Zachowanie godne
naśladowania,
odpowiedni strój,
identyfikacja ze
wspólnotą szkolną
VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat
prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu
wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2) analizę dokumentacji,
3) przeprowadzanie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) rozmowy z uczniami i rodzicami,
5) wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli.
6) analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds.
Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora.
Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie
wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada
pedagogiczna i rada rodziców.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Pasiekach w dniu 12.09.2024r
i podjęty Uchwałą nr.8 /2024/2025
Rada Rodziców: Dyrektor szkoły: